بسته بندی مناسب و زیبای کالا موضوعی است که به مشتریان یک فروشگاه اینترنتی حس خوبی را القا میکند. این تجربه مطلوب موجب میشود تا بسته بندی کالا از اهمیت بالایی برخوردار باشد. بنابراین در این مطلب نکاتی در مورد نحوه بسته بندی محصولات بیان می کنیم.
آنچه در این مطلب می خوانیم
نحوه بسته بندی کالا
1 – یکی از انواع بسته بندی کالا در ارسال مرسولات استفاده از جعبه مقوایی است. جعبه های مقوایی به دلیل جنس محکم ، وزن پایین و قابلیت بازیافت برای بسته بندی کالا مناسب هستند.
2 – اگر از جعبه های مقوایی برای بسته بندی لوازم شکننده و سنگین استفاده می کنید بهتر است در قسمت داخلی جعبهها از یک لایه محافظ استفاده کنید.
3 – باید سایز محصول با سایز کارتن بسته بندی یکسان باشد. اگر برای یک محصول کوچک از بسته بندی بزرگی استفاده شود نه تنها مشتریان احساس خوبی نخواهند داشت بلکه ممکن است محصول در طول مسیر جابجا شده و آسیب ببیند.
4 – اگر چند سفارش دارید که مجبورید آنها را در یک کارتن قرار دهید ولی مقداری از فضای کارتن بسته بندی خالی می ماند باید این فضا را با مواد سبک مانند روزنامه ، فوم و پلاستیک حباب دار پر کنید.
5 – بهتر است جعبه ، کارتن و دیگر وسایل بسته بندی را به صورت عمده خریداری کنید تا هزینه آنها کمتر شود. اما اگر به دنبال جعبهای در اندازه خاص باشید یا بخواهید لوگوی فروشگاهتان بر روی آن چاپ شود باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
6 – زمانی که کالای ارسالی شما سنگین است به یک جعبه محکم نیاز خواهید داشت تا از به سلامت رسیدن محصول اطمینان داشته باشید.
7 – محصولات شکننده در زمان حمل و نقل به محافظت بیشتری نیاز دارند.
8 – ارزش محصول در نوع بسته بندی تاثیر زیادی دارد. کالایی که ارزشمند است و قیمت بالایی دارد بهتر است در بسته بندی بهتر و شیک تر قرار گیرد.
9 – اگر شما یک کالای سبک را میفروشید که شکننده هم نیست میتوانید از کیسه پلاستیکی یا پاکت نامه برای ارسال محصول خود استفاده کنید. کیسه و پاکت نامه سبک ، محکم و با قابلیت آب بندی است.
10 – ساخت یک جعبه سفارشی یکی از روشهای بسته بندی است که بر روی برند یک فروشگاه اینترنتی بسیار تاثیر گذار است. با ساخت جعبه سفارشی برای ارسال محصولات خود تجربه منحصر به فردی برای مشتریان ایجاد خواهید کرد که موجب لذت آنها و قدردانی بیشتر مشتریان و در عین حال ماندگاری در ذهن آنها خواهد شد.
11 – جعبه سفارشی در مقایسه با جعبه استاندارد دارای اندازه مناسبی برای کالای مورد نظر شما است. همین موضوع هم به شما تضمین میدهد که کالای شما ایمن و مطمئن حمل میشود.
12 – یک جعبه سفارشی میتواند در کنار لوگوی شما دارای جذابیتهای دیگری مانند طراحی خلاق و رنگ منحصر به فرد نیز باشد. تهیه این جعبهها راحت است و نیازی به هزینه زیادی ندارد.
13 – شما میتوانید به راحتی برای خود چسبی با لوگوی اختصاصی داشته باشید. لوگو، آدرس فروشگاه، آرم و دیگر چیزهایی را که در ارتباط با کسب و کار خود میخواهید مشتریان از آنها مطلع شوند میتوانید بر روی چسب اعمال کنید.
نکته مهم : حتما از دفاتر پست ، تیپاکس و یا باربری کد رهگیری مرسوله خود را دریافت کنید. برای پیگیری سفارشات باید این کد را در بخش « داشبورد > سفارشات » در کادر مربوط به شماره پیگیری وارد کنید تا خریدار بتواند از طریق آن سفارش خود را پیگیری کند.
موادی که میتوان برای پر کردن بسته های پستی استفاده کرد
در کنار گزینههای متعددی که برای بسته بندی کالا وجود دارد شیوه پر کردن بسته ها نیز دارای اهمیت بسیاری است از مواد زیر می توان برای پر کردن بسته های که بخشی از آنها خالی است استفاده کرد :
پلاستیک حباب دار : این دسته از پر کنندهها عمدتا برای بسته بندی وسایل ظریف و حساس مناسب هستند.
فوم : معمولا از فومها به دلیل سبک بودن و خاصیت محافظتی که در برابر ضربه دارند در بسته بندی کالا استفاده میشود. فومها جایگزین مناسبی برای پلاستیکهای حباب دار هستند و وزن کمی داشته و نازک هستند. البته این محصول قابلیت بازیافت ندارد و به همین دلیل هم برای محیط زیست مناسب نیست.
استفاده از ضربه گیر : ضربه گیرها به صورت نایلونی یا پلاستیکی موجود هستند و در میان بسته بندی استفاده میشوند.
بالشتک : بالشتکها میتوانند برای پوشاندن لوازم شکستنی در کارتونهای بزرگ استفاده شوند. گاهی اوقات این بالشتکها از هوا پر میشوند و یکی از سبکترین پر کنندهها هستند. این گزینه برای پر کردن بسته ارزانترین انتخاب است.
کاغذ کرافت : کاغذ کرافت قهوهای یکی از انعطاف پذیرترین پرکنندهها در بسته بندی است. به راحتی میتوانید آنها را در هر اندازه برش بزنید و فضاهای خالی را پر کنید. این کاغذها قابل بازیافت بوده و مواد شیمیایی بسیار کمی دارند.
کارتون خرد شده : استفاده از کارتن خرد شده برای پر کردن جعبه بسته بندی نیز استفاده می شود. برای این کار به دستگاهی نیز است که مقواهای قدیمی را به صورت رشتهای درآورد.
روش های کاهش هزینه های پستی
1- میتوانید از مسئول پست بخواهید تیکهای خدمات اختیاری مانند بیمه ، تحویل در زمان های خاص و …. را غیر فعال کند تا هزینه ارسال شما کمتر شود.
2- اداره پست جهت بسته بندی مرسولات پستی هزینه زیادی از مشتریان خود می گیرد پس بهتر است بسته بندی سفارشات را خودتان انجام دهید این کار باعث صرفه جویی در هزینه مربوط به بسته بندی می شود. می توانید ملزومات بسته بندی شامل کارتن ، چسب ، انواع ضربه گیرها مانند نایلون حبابدار ، شانه تخم مرغ ، پوشال ، لفاف ، روزنامه را از قبل تهیه کنید.
3 – برای ارسالهای درون شهری میتوانید از پیک موتوری ، اسنپ باکس و آژانس استفاده کنید. همچنین میتوانید خودتان شخصا محصولی که سفارش گرفتید را به دست مشتری برسانید تا در هزینههای ارسال صرفه جویی شود.
5- محصولات مایعات و شکستنی جز ممنوعات پستی هستند و بابت ارسال آنها 25% به نرخ پایه اضافه میشود (این گزینه در خصوص مایعات و شکستنیها قانون پست است ولی در صورت توافق و آشنایی شما با مسئول پستی، این هزینه دریافت نمیشود)
لیست دفاتر پستی
برای پیدا کردن آدرس دفتر پست نزدیک به محل زندگیتان می توانید از لیست دفاتر پستی استفاده کنید.
همچنین از لینک لیست نمایندگی تیپاکس می توانید برای جستجوی نمایندگی شهر مورد نظر خود استفاده کنید.
همچنین به لیست نمایندگی چاپار مراجعه کرده و شهر موردنظر را جستجو کنید.