در دنیای امروز فروش اینترنتی محصولات بیش از هر زمان دیگری محبوب شده است. در سال 2013 تجارت الکترونیک حدود 3 درصد از خرده فروشی جهان را تشکیل می داد ولی پیش بینی می شود تا سال 2025 فروش محصول به صورت اینترنتی حدود 15 درصد از میزان تجارت خرده فروشی جهان را تشکیل دهد. تنها در ایالات متحده در سال 2020، فروش آنلاین محصولات 44 درصد افزایش یافته و 21 درصد از کل خرده فروشی این کشور را تشکیل می دهد.
راه های مختلفی برای شروع فروش کالا در اینترنت وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید برای خود یک وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید یا از مارکت پلیس ها استفاده کنید یا فروش محصول در شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید. در این مقاله با 8 روش فروش محصول در اینترنت آشنا خواهیم شد.
فروش محصول در اینترنت
در سال 2021 حدود 2 میلیارد نفر به صورت آنلاین خرید محصول انجام داده اند یا خدمات دریافت کرده اند. در ابتدا این مقاله مزایا و معایب فروشگاه های آنلاین را بیان خواهیم کرد تا بتوانید خودتان تصمیم بگیرید که آیا این نوع کسب و کار برای شما مناسب است یا خیر.
مزایا
- راه اندازی سریع با هزینه اندک
- امکان فروش محصول در 24 ساعت شبانه روز
- امکان فروش محصول در هر نقطه از کشور
- تبلیغات و بازاریابی با کمترین هزینه
- امکان مقایسه محصولات
- روند سریع خرید برای مشتریان
- امکان جمع آوری و پردازش اطلاعات و داده های مشتریان
معایب
- هیچ کس نمی تواند در هنگام قطع اینترنت یا خرابی سایت خرید کند.
- رقابتی بودن بازار آنلاین
- زمان خرید تا رسیدن محصول به دست مشتری معمولا طولانی است
- جلب اعتماد مشتریان برای خرید مشکل است
هزینه پایین
راه اندازی سریع و هزینه کم مهمترین مزیت فروش محصول در اینترنت است.امروزه برای داشتن یک فروشگاه کوچک فیزیکی به میلیونها و حتی میلیاردها تومان هزینه نیاز است. اگر بخواهید فروشگاه فیزیکی خود را راه اندازی کنید در وهله اول باید هزینه بالایی برای خرید یا اجاره یک مکان بپردازید. به غیر از هزینه مکان هزینه های اولیه شامل دکور و ساخت طبقه ، ساخت تابلو و دیگر تجهیزات فروش می شود. اگر فروشگاه شما بزرگ باشد باید کارکنانی نیز را برای قسمت های مختلف استخدام کنید.
این در حالی است هزینه بسیار کمی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نیاز دارید. در ایجاد یک فروشگاه آنلاین دیگر به هیچ کدام از هزینه های اولیه مانند هزینه اجاره یا خرید مکان ، خرید دکور و … نیاز ندارید و تنها زمانی نیاز به استخدام کارمند دارید که به یک سطح بالایی از فروش رسیده باشید. از آنجایی که فروشگاه شما آنلاین است، این کارمندان می توانند از راه دور نیز کار کنند.
فروش محصول به صورت 24 ساعته در سرتاسر کشور
یکی دیگر از مزایای فروش اینترنتی محصول فروش در 24 ساعت شبانه روز به سرتاسر کشور است. شما می توانید در روزهای تعطیل یا ساعات غیر اداری نیز در فروشگاه اینترنتی خود محصول بفروشید در مقابل، اکثر فروشگاههای فیزیکی تنها بین ساعت 8 صبح تا 10 شب فعال هستند.
با فروش در تمام ساعات میتوانید مشتریانی را جذب کنید که امکان جذب آنها در فروشگاه های فیزیکی وجود ندارد. مثلا ممکن است شما مشتریانی را از دست بدهید که به علت شلوغ بودن نمی توانند برای خرید وارد مغازه شوند. یک فروشگاه آنلاین به شما امکان می دهد کسانی را جذب کنید که وقت و زمان کمی برای خرید حضوری ندارند.
ایجاد سایت برای فروش محصول در اینترنت
اولین روشی که در فروش محصول در اینترنت به ذهن اغلب افراد می رسد ایجاد یک سایت فروشگاهی است. با ساخت یک فروشگاه آنلاین می توانید صدها و حتی هزاران محصول را درون آن قرار داده و بفروش برسانید. از مزایای داشتن یک فروشگاه اینترنتی امکان ساخت انواع محتوای متنی ، تصویری ، صوتی و ویدویی برای محصولات است.
علاوه بر این مدیریت تمام بخشهای فروشگاه در اختیار خود شما است و همچنین خطر فیلتر و مسدود شدن آن نیز وجود ندارد. هزینه زیاد برای خرید هاست و دامنه و راه اندازی سایت از بزرگترین معایب این روش کسب درامد از اینترنت است همچنین هزینه زیاد تبلیغات و بازاریابی و نیاز به دانش برنامه نویسی از دیگر معایب این روش است.

هرچند استفاده از سیستمهای مدیریت محتوای مانند وردپرس یا جوملا نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی را در ابتدای راه اندازی سایت از بین می برد اما این سیستمها محدودیتهای دارند و برای ایجاد یک فروشگاه بزرگ و بی عیب و نقص حتما باید به دانش برنامه نویسی تسلط داشته باشید یا یک برنامه نویس استخدام کنید.
فروش آنلاین بیشتر از راه اندازی یک وب سایت و آپلود تصاویر محصول است. برای موفقیت در این حوزه به اشتیاق، تخصص و مهارت های بازاریابی نیاز دارید.
مزایا
- امکان ایجاد هزاران محصول با دسته بندی مختلف برای فروش محصول در اینترنت
- خطر فیلتر و مسدود شدن ندارد
- امکان ساخت انواع محتوای متنی ، تصویری ، صوتی و ویدیویی
- مدیریت آن کاملا در اختیار خود شخص
معایب
- هزینه سالیانه هاست و دامنه
- هزینه بالای راه اندازی اولیه
- نیاز به داشتن دانش در زمینه سئو seo و بازاریابی
- نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی برای داشتن سایت تخصصی
فروش محصول در اینترنت با فروشگاه سازها
فروشگاه سازها از دیگر روش های فروش آنلاین محصول هستند. با ثبت نام در فروشگاه سازها و پرداخت هزینه و انتخاب قالبهای آماده موجود در آنها می توانید سایت شخصی خود را داشته باشید. حال تنها لازم عکس و توضیحات محصولات خود را درون قالبها قرار داده و شروع به فروش محصول به صورت اینترنتی کنید. عدم نیاز به تخصص خاص و ساخت سایت در کمترین زمان از محاسن فروشگاه سازها است.
مزایا
- ساخت سایت در کمترین زمان
- کارایی ساده
معایب
- هزینه بالای خرید قالب
- عدم مدیریت تمام قسمت های سایت
- عدم امکان اضافه کردن امکانات خاص به قالب
فروش محصول در شبکه های اجتماعی
یکی از روش فروش محصول در اینترنت استفاده از بستر شبکه های اجتماعی است. رایگان ، در دسترس بودن و قابلیت تعامل با مخاطب از جمله مزایای فروش محصول در شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، تلگرام ، واتس آپ ، پینترست ، لینکدین و …. دارای میلیونها مخاطب هستند و فضای بسیار خوبی برای فروش کالا فراهم کرده اند. شما می توانید به راحتی و بدون داشتن دانش خاص یک پیج اینستاگرام یا یک کانال تلگرام ، واتس آپ و یا پینترست ایجاد کنید و شروع به تولید محتوا و فروش محصول در آنها کنید.
هر پلتفرم خاص علاوه بر داشتن مزایا دارای معایبی نیز است یکی از بزرگترین معایب شبکه های اجتماعی امکان فیلتر شدن آنها در هر لحظه است در این حالت ممکن است زحمت چندین ساله شما یک شبه نابود شود. دیگر عیب آنها امکان از دست رفتن و یا بسته شدن پیج یا کانال توسط مدیران آن شبکه است.

عدم اتصال به درگاه پرداخت آنلاین ،نیز یکی از بزرگترین معایب این روش فروش محصول در اینترنت است یعنی کاربر بعد از انتخاب محصول باید به شعب بانکی یا به خودپردازهای موجود در جلوی بانکها مراجعه کرده و هزینه محصول را به شماره کارت فروشنده واریز کند. نداشت قابلیت دسته بندی محصول ، قابلیت کم پروموت کردن محصول ، عدم اعتماد کاربران به فروشگاه ها در این شبکه ها و عدم توانایی ایجاد فروشگاه بزرگ از دیگر معایب فروش کالا در شبکه های اجتماعی است.
مزایا
- رایگان بودن
- قابلیت تعامل با مخاطبان
- ساده بودن و بدون نیاز به دانش خاص
معایب
- امکان فیلتر شدن
- امکان از دست رفتن پیج یا کانال
- عدم اتصال به درگاه پرداخت آنلاین
- نداشت اعتماد کاربران نسبت به فروش کالا در شبکه های اجتماعی
- نداشتن قابلیت دسته بندی محصولات
- عدم توانایی ایجاد فروشگاه بزرگ با هزاران محصول
استفاده از مارکت پلیسها
از دیگر روشهای فروش کالا در اینترنت همکاری با مارکت پلیس ها هستند. مارکت پلیسها فروشگاههای هستند که امکان فروش محصول را برای فروشندگان خود با توجه به یک سری قوانین خاص فراهم کرده اند. در این روش شما محصولاتتان را در این فروشگاها آپلود می کنید پس از تایید مسئولان مارکت پلیس محصول برای فروش در سایت قرار می گیرد. در صورت فروش کالای شما در این سایتها درصدی از فروش را به عنوان کمیسیون به مارکت پلیس پرداخت می کنید.
عدم نیاز به هزینه برای خرید هاست و طراحی سایت و عدم نیاز به بازاریابی برای فروش محصولات در اینترنت ، کارکرد راحت و آسان ، بازار بزرگ و رو به رشد از مزایای فروش محصولات با استفاده از مارکت پلیسها است.
رقابت شدید در بین فروشندگان موجود در مارکت پلیس که فروشندگان را مجبور به کاهش قیمت محصولات خود می کند یکی از بزرگترین معایب فروش در این روش است. کاهش قیمت محصول در این بازارها عموما موجب کاهش کیفیت محصول می شود که نارضایتی خریدار را نیز به دنبال دارد که این موجب در خطر بودن اخراج فروشنده از درون سیستم فروشندگی این سایتها می باشد.
سیستم فروشندگی سایت پالیز راهاندازی سریع فروشگاه آنلاین را به صورت رایگان و با روشی آسان و ساده فراهم کرده است. شما می توانید همین الان در این سیستم ثبت نام کنید و محصول خود را بفروش برسانید.
مزایا
- بازار بزرگ برای فروش محصولات
- کاربرد آسان و راحت
- عدم نیاز هزینه برای طراحی سایت
- عدم نیاز به بازاریابی برای فروش محصول در اینترنت
- اتصال به درگاه بانکی
معایب
- پرداخت کمیسیون
- رقابت شدید فروشندگان
- در دسترس نبودن مدیریت تمام بخشهای سایت برای فروشندگان
فروش محصول در اینترنت با استفاده از دراپشپینگ ها
یکی دیگر از روشهای فروش محصول در اینترنت که در چند سال اخیر رو به گسترش است استفاده از سایتهای دراپشپینگ می باشد. دراپشپینگ ها مانند یک موتور جستجو عمل کرده و لیستی از محصولات مورد نظر کاربر را از سایتها مختلف نشان می دهد. در این سایتها نام و مشخصات محصول ، آدرس سایت و ویژگی فروشنده نمایش داده می شود. کاربر با کلیک بر روی یک محصول به سایت مورد نظر انتقال پیدا می کند.
برای استفاده از این روش فروش آنلاین کالا باید حتما یک سایت یا فروشگاه اینترنتی داشته باشند سپس در سایتهای دراپشپینگ ثبت نام کرده و براساس بودجه و نیازتان پنل کاربری خود را شارژ کنید. با توجه به میزان بوددجه موجود در پنل کاربری محصول شما در این سایتها نمایش داده می شود که با هر کلیک کاربر بر روی محصول و انتقال آن به سایت شما مقداری از شارژ حساب کاربریتان کم می شود.
بزرگترین دارپشپینگ های ابران سایتهای ترب و ایمالز می باشد. این سایتها بازدیدکنندگان زیادی دارند که با استفاده از آنها می توانید فروشتان را چندین برابر کنید.
مزایا
- تعداد بازدیدکنندگان زیاد
- افزایش فروش محصول
معایب
- نمایش ارزانترین محصولات
- رقابت شدید مابین فروشندگان
- هزینه زیاد استفاده از سیستم
- کاهش سود فروش محصول
فروش با استفاده از فرمهای پرداخت
بعضی از شرکتهای واسط پرداخت اینترنتی مانند زرین پال و پی بال و آیدی پی به تازگی این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده اند که برای محصولتشان یک فرم پرداخت داشته باشند. در این فرمها امکان نوشتن نام محصول ، قرار دادن عکس و توضیحات برای محصول نیز وجود دارد. حال شما باید لینک فرم را در اختیار مشتریان خود قرار دهید.
رایگان بودن و امکان اتصال به درگاه بانکی دو مورد از مزایا استفاده از این روش برای فروش محصول در اینترنت است. بزرگترین عیب آن نیز این است که چون قابلیت مدیریت محصول وجود ندارد مناسب افرادی است که کالاهای بسیار محدودی دارند و اگر تعداد زیادی محصول دارید استفاده از این روش جوابگوی شما نیست.
مزایا
- رایگان بودن
- اتصال به درگاه پرداخت آنلاین
معایب
- نداشتن قابلیت مدیریت محصولات
- عدم توانایی در ساخت فروشگاه بزرگ و حرفه ای
- نداشتن بسیاری از امکانات یک فروشگاه اینترنتی
فروش محصولات در سایت نیازمندی ها
قرار دادن کالا در سایت نیازمندی ها و فروش آنها یکی دیگر از روشهای کسب درامد از اینترنت است. بزرگترین و معروفترین این سایتها که اسم آنها را حتما شنیده اید دیوار و شیپور هستند. تنها مزیت استفاده از سایت نیازمندی ها برای فروش محصول به صورت اینترنتی رایگان بودن آنها است. متاسفانه اغلب محصولاتی که در این فروشگاها قرار می گیرند کالاهای دست دوم و کارکرده است و فروش محصولات نو در آنها چندان مرسوم نیست و این یکی از بزرگترین معایب این سایتها است.

خرید و فروش محصول در این روش معمولا در بستری بیرون از محیط سایت و به صورت فیزیکی انجام می شود بنابراین خرید کالا در شرایطی که فروشنده و خریدار از یک شهر نیستند بسیار سخت و دشوار است. در این روش سایت تنها به عنوان یک واسط و معرف بین خریدار و فروشنده قرار دارد.
مزایا
- رایگان بودن
معایب
- خرید و فروش در بستری خارج از سایت
- نداشتن امکان فروش محصولات زیاد
- امکان فروش کم محصولات نو
فروش محصول با استفاده از همکاری در فروش
همکاری در فروش یا افلیت مارکتینگ یکی دیگر از روشهای کسب درامد از اینترنت است. در این روش شما احتیاج به محصول ندارید و تنها کالاهای دیگران را می فروشید و در ازای فروش هر محصول پورسانت دریافت می کنید. عدم نیاز به تامین محصول بزرگترین مزیت این روش است. پایین بودن پورسانت و درامد فروش هر محصول ، مشکل بودن فرایند بازاریابی محصولات از بزرگترین معایب همکاری در فروش است.

مزایا
- عدم نیاز به محصول
- رایگان بودن
معایب
- کم بودن پورسانت بابت هر فروش
- نیاز به داشتن دانش بازاریابی
- مشکل بودن فرایند بازاریابی