10 نکته برای بسته بندی مناسب و سالم رسیدن کالاهای ارسالی

فروشگاه های اینترنتی روزانه محموله ها و بسته های زیادی به شهرها و استانهای مختلف کشور ارسال می کنند. سالم رسیدن بسته های پستی معمولا دغدغه بسیاری از این فروشگاه ها است.

چه شما دارای یک فروشگاه اینترنتی بزرگ باشید که نیاز به ارسال و توزیع کالا به صورت روزانه به نقاط مختلف را دارد یا دارای یک فروشگاه اینترنتی کوچک یا فردی هستید که برای یکی از عزیزانتان هدیه می‌فرستید می‌خواهید مطمئن شوید که بسته سالم و سلامت به دست آنها می‌رسد.

در این مطلب از سایت پالیز نکاتی در مورد بسته بندی صحیح کالا و نحوه سالم رسیدن بسته های پستی بیان خواهید شد.

بسته بندی مناسب

اولین مورد که در سالم رسیدن بسته های پستی باید به آن دقت کنید نوع بسته بندی است. اگر بسته بندی به صورت صحیح و استاندارد انجام نشود احتمال آسیب دیدن و صدمه به آن بسیار زیاد است.

بهتر است محصولات یا کالاهای خود را در کارتن های مقوایی محکم و دو جداره قرار دهید این کارتن ها به دلیل استحکام زیاد هنگامی که تحت فشار قرار می گیرند کمتر فرو رفته و پاره می‌شوند.

جعبه انتخابی باید هم اندازه و متناسب با کالا باشد یعنی نه بیش از حد کوچک باشد که به کالا فشار وارد شود و نه زیاد بزرگ باشد که کالا درون آن جابجا شود.

کالا های که در طی حمل و نقل امکان آسیب به آنها وجود دارد مانند کالاها و اقلام ظریف و شکننده باید درون جعبه های خاص و محکم بسته بندی شوند.

 استفاده از محافظ حباب‌دار، ضربه گیر و … نیز برای حفاظت از کالاهای ارسالی یک گزینه خوب هستند.

برای ارسال محصولات می توانید از بسته های مخصوص خود که دارای رنگ ، نشان و لوگوی سایت یا شرکتتان نیز است استفاده کنید. این مورد می تواند به برند سازی شما نیز کمک کند هرچند که استفاده از بسته بندی سفارشی می تواند مقداری هزینه بر باشد.

در زمان خرید کارتن و جعبه های بسته بندی دقت کنید پول اضافی که برای خرید وسایل بسته بندی با کیفیت خرج می کنید می تواند از ایجاد هزینه های غیر ضروری اضافی مثلا آسیب دیدن کالاهای ارسالی و یا شکسته شدن آنها جلوگیری کند.

مهر و موم کردن مناسب بسته

وقتی محموله ای را به اداره پست تحویل می دهید تا رسیدن به دست مشتری نهایی مسیری درازی در پیش دارد در طول مسیر چندین بار جا به جا شده بنابراین اگر بسته بندی مناسب نباشد و یا بسته به صورت درست مهر و موم نشده باشد ممکن است در اثر فشار یا جا به جایی دچار آسیب و پارگی شود.

برای هرچه بهتر مهر و موم شدن بسته رعایت چند نکته ضروری است :

  1. جعبه را مناسب با اندازه کالا در نظر بگیرید اگر چند محصول و کالا برای ارسال دارید آنها را طوری درون جعبه قرار دهید تا کاملا پر شود.
  2. فضاهای خالی را با مواد سبک مانند پلاستیک حباب دار ، فوم ، کارتن ، خرد کاغذ پر کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید جعبه کاملا سفت و محکم است و هیچگونه شلی و فرو رفتگی نداشته باشد.
  4. بالا و پایین و دو طرف بسته را با چسب 5 سانتی چسب کاری کنید.
  5. می توانید از چسب های که حاوی نام شرکت و یا فروشگاه اینترنتی شما است برای بسته بندی استفاده کنید این کار باعث برند سازی می شود.
پیشنهاد مطالعه  نحوه ثبت نام فروشنده در سیستم فروشندگی پالیز

سازماندهی و مرتب کردن محصولات

اگر یک فروشگاه اینترنتی بزرگ داشته باشید که دارای تعداد بیشماری محصول باشد و در طول روز سفارشات زیادی دریافت می کنید پیدا کردن و بسته بندی سفارشات مشتریان می تواند معضلی بزرگ برای شما باشد.

با چیدمان هوشمندانه محل محصولات و قفسه ها می توانید به میزان زیادی در زمان صرفه جویی کنید. بهتر است وسایل و ابزار بسته بندی مانند قیچی، چاقوهای بسته بندی، چسب ، نوار، برچسب و غیره را در محلی نزدیک به محصولات و کالاهای خود قرار دهید.

یک ایده هوشمندانه دیگر این است که پرفروشترین کالاها را از قبل بسته بندی کنید و آنها را در قفسه هایی قرار دهید که به راحتی در دسترس باشند. همچنین اگر محصولاتی دارید که اغلب با هم فروخته می شود بهتر است آنها در قفسه های انبار نزدیک به هم قرار دهید.

یکی دیگر از راه های خوب برای صرفه جویی در زمان شماره گذاری و برچسب زدن قفسه ها و ردیف ها است تا وقت خود را برای جستجوی محصولات تلف نکنید. یک انبار به خوبی سازماندهی شده با قفسه های منظم کار جستجو و بسته بندی کالاها را آسان تر می کند.

برای روزهای اوج فروش خود از قبل آماده شوید

کسانی که فروشگاه اینترنتی دارند می دانند که در بعضی از ایام مانند هفته های نزدیک به عید نوروز و یا شب یلدا و یا روز مادر فروش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند بهتر است از قبل برای این ایام آماده شوید.

مثلا می توانید محصولات محبوب و پرفروش را از قبل بسته بندی کنید یا اگر وسایل و ابزار بسته بندی در انبار کم باشد می توانید اقدام به تامین این وسایل کنید. هرچه تعداد بیشتری از این کارها را از قبل انجام دهید، اطمینان از اینکه مشتریان شما سفارشات خود را به موقع دریافت می کنند بیشتر خواهد کرد.

وارد کردن صحیح اطلاعات پستی

اطلاعات فرستنده شامل نام و نام خانوادگی ، آدرس محل ارسال ، کد پستی و همچنین نام و نام خانوادگی گیرنده ، آدرس دقیق گیرنده شامل استان ، شهرستان ، شهر یا روستا ، خیابان اصلی و فرعی ، نام کوچه ، پلاک و طبقه ساختمان به علاوه کد پستی و شماره موبایل گیرنده را بر روی برچسب اطلاعات فرستنده و گیرنده دقیق وارد کنید.

در وارد کردن اطلاعات پستی باید دقت زیادی کرد بهتر است چندین بار اطلاعات را بخوانید تا از صحیح بودن آن اطمینان حاصل کنید اگر آدرس به صورت دقیق و خوانا نوشته نشود ممکن است بسته پستی در مسیر گم شود و یا در بهترین حالت برگشت بخورد.

بر روی کالاهای شکننده برچسب شکستنی بزنید

متاسفانه در هنگام جابجایی و حمل و نقل محموله پستی کارکنان اداره پست و یا شرکتهای حمل و نقل کالا با لطافت با بسته پسته برخورد نمی کنند از هل داندن تا پرتاب بسته گرفته تا قرار دادن تعداد زیادی جعبه بر روی یکدیگر در یک فضای محدود

پیشنهاد مطالعه  رویه بازگرداندن کالا در سایت پالیز

اگر کالای شما جزء اقلام شکننده و ظریف است حتما به مسئول باجه اداره پست و یا کارمند شرکت های حمل و نقل این مورد را اطلاع دهید. بهتر است از برچسب محصول شکستنی بر روی بسته های حاوی مواد شکننده استفاده کنید این برچسب هشدار می دهد که بسته حاوی کالای شکستنی است.

هرچند هزینه حمل و نقل کالاهای شکستنی نسبت به کالاهای عادی مقداری زیادتر است اما برای سالم رسیدن بسته به مقصد بهتر است این هزینه اضافی جزئی را پرداخت کنید.

بسته های ارزشمند خود را بیمه کنید

اگر کالای ارسالی شما دارای ارزش زیادی است بهتر است در هنگام ارسال از متصدی اداره پست و یا شرکت حمل و نقل کالا بخواهید بسته شما را بیمه کند. بیمه در صورت گم شدن بسته و یا آسیب دیدن آن متناسب با ارزش کالا و تا سقف معینی خسارت وارد شده را جبران می کند.

بیمه کردن بسته پستی شامل هزینه اضافی می شود بنابراین بهتر است کالای که ارزشمند هستند را بیمه کنید تا از ایجاد هزینه اضافی بر دوش خود و یا خریدار جلوگیری کنید.

بیمه همچنین به خریدار این اطمینان را می دهد که در هر صورت هزینه ای که برای کالای خریداری شده پرداخت کرده است حفظ خواهد شد و این مورد باعث آسودگی خاطر و افزایش اطمینان خریدار به فروشگاه شما می شود.

محدودیت‌های حمل و نقل را رعایت کنید

قبل از حمل بسته به مراکز پست از محدودیتهای حمل و نقل کالا اطلاع پیدا کنید. این مورد به ویژه هنگامی که شما در حال ارسال بسته ای به خارج از کشور هستید بیشتر باید مورد توجه باشد زیرا هر کشوری قوانین و مقررات متفاوتی در مورد اینکه چه چیزی را می توان و چه چیزی را نمی توان وارد کرد دارد.

اداره پست و یا شرکت های حمل و نقل کالا محدودیتهای را برای ارسال بعضی از مواد و کالاها دارند مثلا اداره پست از ارسال بسته های با وزن بالاتر از 30 کیلوگرم خودداری می کند یا ارسال کالای های با ارزش مانند سکه طلا و جواهرات از طریق پست امکانپذیر نیست.

ارسال اقلامی که محدود یا ممنوع هستند می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حمل و نقل شده و ممکن است منجر به بازگرداندن بسته ارسالی شود.

کد پیگیری بسته را در اختیار مشتریان قرار دهید

در هنگام تحویل محموله پستی به اداره پست مسئول باجه کد 16 رقمی پیگیری بسته را در اختیار شما قرار می دهد می توانید با استفاده از این کد و با ورود به سامانه پیگیری مرسوله های پستی از مکان بسته پستی خود آگاهی داشته باشید.

بهتر است کد رهگیری را در اختیار مشتری و خریدار قرار دهید تا او نیز بتواند محموله را در طول مسیر رسیدن به مقصد ردیابی کند. با این کار خیال خریدار از ارسال بسته راحت شده و دیگر مدام برای پیگیری سفارشات خود با شما تماس نمی گیرد.

شرایط و ضوابط بسته بندی و ارسال کالا را برای مشتریان بیان کنید

پاسخ سوالات مشتریان در مورد بسته بندی و حمل و نقل محصولات را با حوصله و دقت بدهید. بهتر است یک صفحه سوالات متداول ایجاد کنید و به سؤالات رایج در مورد بسته بندی، حمل و نقل، زمان تحویل و شرایط بازگردانی کالا را بیان کنید. صفحه سؤالات متداول همواره باید به روز باشد و به سوالات اساسی و واقعی مشتریان جواب داده شود.

به بالای صفحه بردن