قوانین و مقررات سایت پالیز

قوانین و مقررات سایت پالیز

فهرست مطالب

پالیز یک سیستم چند فروشندگی است که بستری برای تعامل میان فروشندگان و خریداران محصولات در چارچوب قواعد مربوط به سایت را فراهم کرده است. سایت پالیز به صورت یک واسطه ما بین مشتریان و تولیدکنندگان فعالیت می کند. استفاده از خدمات سایت پالیز تنها در چارچوب قوانین و مقررات کشور و موارد مندرج در این سند امکانپذیر است. استفاده کاربران از سیستم فروشندگی پالیز به منزله پذیرش تمامی قوانین و مقررات موجود در سایت می باشد.

الف – قوانین عضویت و فعالیت

1 – فعالیت کاربر تنها با ثبت نام در سایت و ایجاد حساب کاربری امکانپذیر است. سایت پالیز می تواند حسب مورد، از اشخاص مدارک لازم جهت احراز هویت یا احراز مجوزهای لازم برای کسب‌وکار یا مسائل دیگر درخواست کند.

2 – در صورت عدم تطابق مشخصات و اطلاعات ارائه شده از سوی کاربر سایت از ساخت حساب کاربری برای فرد درخواست دهنده معذور است. مدیران سایت در صورت مشاهده تخلف در ارائه مشخصات فردی و دیگر مدارک خواسته شده می‌توانند نسبت به ابطال حساب کاربری شخص اقدام نمایند و مطابق با قوانین و مقررات حقوقی و جزائی کشور با فرد مذکور برخورد کنند.

3 – سایت پالیز نسبت به حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربر متعهد است. مسئولان سایت اطلاعات کاربری افراد را به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی بدون دریافت رضایت وی در اختیار شخص و نهادی قرار نمی دهند.

تبصره : سایت پالیز در صورت تخلف کاربر و عدول او از قوانین مندرج در سایت در صورت لزوم پس از گذشت مراحل اداری مشخصات فردی کاربر را در اختیار مراجع ذی‌صلاح قضایی، انتظامی و قانونی قرار خواهد داد.

4 – سایت پالیز در صورت تخلف کاربر و یا فروشنده از مفاد این قرارداد و دیگر اسناد و دستورالعمل‌‌های متعلق به سایت یا نقض قوانین کشور یا ارتکاب اعمال مجرمانه می‌تواند به صورت یک‌ طرفه نسبت به اعمال مقررات خود به شرح زیر اقدام کند :

  • تعلیق موقت فروشگاه با حفظ حساب کاربری شخص مذکور
  • تعلیق دائمی فروشگاه با حفظ حساب کاربری فرد
  • تعلیق موقت حساب کاربری و فروشگاه
  • مسدودسازی دائم حساب کاربری و حذف فروشگاه و اعمال جریمه نقدی

تبصره : مدیران سایت پالیز از راه‌های مختلف ارتباطی، اعمال هر یک از مقررات فوق را به اطلاع کاربر می رساند و کاربر حق اعتراضی در این موارد نخواهد داشت.

5 – سایت پالیز در قبال حوادث غیر مترقبه در بستر مبادلات الکترونیکی و خارج از اراده و قدرت خود، مانند اختلال و یا قطع اینترنت و عدم تراکنش از سوی بانک و یا فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی مسئولیتی ندارد.

الف – 1 ) ایجاد حساب کاربری و فروشگاه

6 – کاربر قبل از عضویت در سایت پالیز و استفاده از خدمات آن، می‌بایست مفاد این قرارداد را کامل و دقیق مطالعه و قبول کند. بنابراین ایجاد حساب کاربری در سایت به معنای اطلاع و موافقت کاربر با این قرارداد است.

7 – حداقل سن برای ایجاد حساب کاربری برای عموم اشخاص حقیقی، ۱۸ سال تمام و مشروط بر داشتن اهلیت قانونی برای معامله (بالغ، عاقل و رشید بودن) و عدم ممنوعیت قانونی برای آنهاست.

8 – برای ساخت حساب کاربری در سایت پالیز به نام و نام خانوادگی فرد مذکور مطابق با اطلاعات مندرج در شناسنامه و یا کارت ملی و یک ایمیل و شماره همراه معتبر و به‌ نام کاربر نیاز است.

تبصره : کاربر در برابر صحت اطلاعاتی که وارد می‌کند و مالکیت شماره همراه ثبت‌نامی کاملاً مسئول خواهد بود.

9 – با هر شماره موبایل یکبار در سایت پالیز می توان ثبت نام کرد و هر کاربر تنها مجاز به ایجاد یک فروشگاه در سایت است. ایجاد حساب کاربری برای اشخاص حقوقی تنها پس از اطلاع و تأیید مدیران سایت پالیز امکان‌پذیر است.

10 – هر شخص حقیقی یا حقوقی تنها مجاز به ایجاد یک حساب کاربری خواهد بود و در صورت اطلاع از وجود حساب‌های کاربری متعدد و بدون مجوز برای یک شخص حقیقی یا حقوقی، سایت پالیز می‌تواند همه آنها را غیر فعال و سپس بر اساس قوانین با شخص متخلف برخورد کند.

11 – کاربر به صورت جداگانه مسئول حفاظت از اطلاعات حساب کاربری خود است. بنابراین تمام مسئولیت هر نوع استفاده از حساب کاربری اشتراکی یا تحت مدیریت دیگران به عهده کاربر است. به همین دلیل، کاربر در صورت مشاهده هرگونه مشکل در استفاده از حساب کاربری خود، می‌بایست آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مسئولان سایت پالیز اطلاع دهد.

12 – تغییر مالکیت حساب کاربری یا فروشگاه و هر نوع واگذاری آنها به دیگران ، بدون اطلاع و تایید مسئولان سایت امکان‌پذیر نیست و در صورت اطلاع، سایت پالیز مجاز به اعمال قوانین خود در مورد این افراد خواهد بود.

13 – سایت پالیز هیچ گونه نظارت و مسئولیتی درباره ارتباط آنلاین کاربران در سایت و ارتباط و تعامل خریداران و فروشندگان در بیرون از سایت ندارد.

الف – 2 ) انتشار محتوا و استفاده از آن

14 – کاربر هنگام درج هر نوع محتوایی در سایت پالیز می‌بایست قوانین کشور (مانند قانون جرایم رایانه‌ای، فهرست مصادیق محتوای مجرمانه و قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور) و مفاد این قرارداد را رعایت کند و تمام مسئولیت و تبعات حقوقی و کیفری آن را بپذیرد.

تبصره ۱ : اهم عناوین مصادیق محتوای مجرمانه عبارت است از : محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، مقدسات اسلامی، امنیت و آسایش عمومی، مقامات و نهادهای دولتی و عمومی، محتوای قابل‌استفاده برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای، محتوای تحریک و ترغیب یا دعوت‌کننده به ارتکاب جرم، و محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی و… .

تبصره ۲ : بخش مهمی از محتوایی که کاربر انتشار می دهد در قسمت فروشگاه و صفحات مربوط به محصولات خود است به همین دلیل فروشنده پالیز باید قوانین کشور و مقررات سایت را که به انتشار محتوا مربوط است با نهایت دقت رعایت کند.

15 – کاربر نباید اطلاعات حساس، خصوصی و محرمانه خود یا دیگران را در سایت پالیز منتشر کند یا در اختیار کاربران دیگر قرار دهد. مسئولان سایت در مورد سوء استفاده از این اطلاعات و خسارت‌های احتمالی هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

16 – سایت پالیز مجاز به نظارت بر همه محتوای کاربران خود است و در صورت تشخیص محتوای نامناسب مانند نظرات توهین آمیز و نافی شوئنات اخلاقی و خلاف واقعیت یا ناقض قوانین کشور و مقررات سایت، می‌تواند آن را بدون اطلاع قبلی حذف کند و از این جهت هرگونه ادعایی علیه مسئولان سایت پالیز معتبر نخواهد بود.

تبصره : در صورتی که کاربر نظرات منفی یا توهین‌آمیزی منتشر کند یا برای خریدهای خود نظراتی منتشر کند که به مدیران سایت پالیز اثبات شود خلاف واقعیت است مدیران سایت حق دارند آنها را حذف کند.

ب – مقررات مربوط به فروشگاه در سایت پالیز

ب – 1 ) مسئولیت فروشنده و سایت پالیز

17 – سایت پالیز هیچ نقش مستقیم یا غیر مستقیمی در مدیریت فروشگاه و عرضه و فروش محصولات را ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع در سایت پالیز فروشگاه می‌سازد و محصولات خود را می‌فروشد.

18 – فروشنده برای ایجاد فروشگاه و آغاز فروش باید احراز هویت شود که شامل احراز مشخصات مندرج در شناسنامه، کد ملی، مالکیت شماره همراه و حساب بانکی ارائه‌ شده توسط کاربر است.

19 – فروشنده در محدوده این قرارداد، مالک و مسئول فروشگاه خود است و سایت پالیز نسبت به مسائل مربوط به محصولات وی و فروش آنها و تبعات حقوقی و کیفری آن هیچ مسئولیتی ندارد.

20 – الزامات قانونی فروش الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد، مانند قانون تجارت الکترونیکی در فروش در سایت پالیز نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای مدیران سایت ایجاد نخواهد کرد.

21 – فروشنده تعهد می‌نمایند که تمامی محصولاتی که در بستر سایت پالیز و در فروشگاه خود به فروش می‌رساند، دارای تمامی مجوزات قانونی هستند و حسب مورد دارای پروانه ساخت ، پروانه کارگاه ، مجوز واردات و غیره هستند و فروش آنها دارای مجوز قانونی است.

تبصره 1 : سایت پالیز ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف نسبت به راستی‌آزمایی برخی کالاها و خدمات اقدام کرده و اقدام به بررسی مجوزهای آنان کند یا از فروشندگان درخواست کند تا مجوزات خود را به سایت پالیز ارائه‌ دهند.

تبصره 2 : درخواست مجوز و راستی آزمایی موجب ایجاد هیچ نوع مسئولیتی برای سایت پالیز نخواهد بود.

22 – فروشنده با توجه به شرایط خرید از سایت پالیز که در این قرارداد ذکر شده است نسبت به حق انصراف خریدار و بازگرداندن محصول متعهد و مسئول است. بنابراین توصیه می‌شود فروشندگان پیش از اقدام به فروش در سایت پالیز این شرایط و قوانین را کامل و با دقت مطالعه کنند.

تبصره : حق انصراف خریدار در مواد بخش «لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ» تعریف شده است.

23 – تبلیغ و فروش کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی هستند از طریق سایت پالیز نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند، حقی را برای فروشنده یا خریدار ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد، علاوه بر مقررات سایت پالیز اگر تکلیف قانونی نیز وجود داشته باشد سایت پالیز به آن عمل خواهد کرد.

تبصره 1 : لیست کالاها و خدمات ممنوعه در سایت پالیز در « راهنمای محصولات و خدمات ممنوع در سایت پالیز » آمده است. وجود این لیست به منزله سلب مسئولیت از فروشنده یا موجبی برای ایجاد مسئولیت برای سایت پالیز نیست و صرفا جهت اطلاع فروشندگان آمده است.

تبصره 2 : عدم وجود یک یا چند محصول در این لیست به معنای مجوزی برای درج محصول بر روی سایت پالیز نیست و حسب مورد ممکن است یک یا چند محصول پیش از اعلام در این راهنما غیرمجاز اعلام شوند.

24 – فروش هر محصولی که به اخذ مجوز خاصی نیاز دارد بدون گرفتن مجوز‌های لازم ممنوع است و در صورت تخلف فروشنده و منجر شدن به آسیب یا شکایت اشخاص، فروشنده ضامن جبران خسارت و عودت هزینه است و سایت پالیز مسئولیتی از این حیث نخواهد داشت.

25 – فروشنده می‌بایست حسب مورد، شناسه‌های ضروری محصول مانند شناسه کالا و شناسه رهگیری ، سری ساخت ، تاریخ تولید و انقضای کالاها و شرایط گارانتی را بر روی کالاهای عرضه شده نصب و در توضیحات محصول نیز درج کند که به معنای تأیید صحت آنهاست. همچنین مشتری نیز می‌بایست پیش از خرید نسبت به بررسی و صحت آنها اقدام کند و از این حیث سایت پالیز مسئولیتی نخواهد داشت.

26 – فروشنده می‌پذیرد که از فروشگاه خود صرفاً جهت فروش و ارسال همان محصولات و خدمت مندرج در فروشگاه استفاده کند. بنابراین هر گونه سوءاستفاده از فروشگاه، بویژه انجام خدمت و یا ارسال محصولی که در فروشگاه عرضه نشده باشد ممنوع است و کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری ناشی از این اقدام، به طور کامل به عهده فروشنده است و وی موظف به جبران همه خسارات ناشی از آن و پاسخگویی به مسئولان سایت پالیز و مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضایی است.

تبصره : عرضه و فروش کالاهای دست دوم و غیر اصل، صرفا در صورت تصریح به دست‌دوم بودن یا غیر اصل بودن و رعایت سایر مقررات مندرج در مواد این قرارداد مجاز است.

27 – عرضه و فروش دارو یا محصولات تحت عنوان دارو و ادعای درمان و سلامت، بدون مجوز سازمان غذا و دارو یا سازمان‌های دیگر ممنوع است و مسئولان سایت به محض تشخیص و شناسایی این موارد از نمایش و فروش این محصولات جلوگیری کرده و بر اساس مقررات خود با متخلف برخورد خواهند کرد.

28 – فروشنده نباید محصولات مربوط به طب سنتی ایرانی و دیگر ملل جهان را تحت عنوان دارو یا با ذکر ویژگی درمانی عرضه کند. همه مسئولیت و تبعات ادعای هرگونه خواص برای محصولات بدون امکان اثبات و ارائه ادله اثبات‌کننده بر عهده فروشنده است. مانند اصطلاح ارگانیک در محصولات کشاورزی یا ادعاهایی نظیر درمان‌کننده، شفابخش، تضمینی و معجزه‌آسا در محصولات خوراکی و طب سنتی.

29 – فروشنده موظف است طی 24 ساعت، سفارش واصل شده را تعیین تکلیف کند وگرنه به صورت سیستمی سفارش لغو خواهد شد و مبلغی که مشتری بابت خرید کالا پرداخت کرده به وی عودت داده خواهد شد و فروشنده در این مورد نمی‌تواند ادعایی داشته‌ باشد.

30 – سایت پالیز به صورت مستمر ماهانه درصد لغو سفارشات فروشندگان بررسی کرده و در صورت افزایش لغو سفارشات از یک میزان معین ، مقرراتی شامل غیرفعال کردن فروشگاه به صورت موقت ، دائم و یا اخذ جریمه نقدی جهت فعالسازی مجدد را اعمال خواهد کرد.

تبصره : سایت پالیز برای محصولات با قیمت پانصد هزار تومان و بیشتر یا سفارشاتی که جمع پرداختی مجموع سبد آن پانصد هزار تومان است می‌تواند نظارت بیشتری داشته باشد و برای آن و تسویه‌ حساب با غرفه‌دار مقررات خاصی وضع کند.

31 – هدایت بازدیدکنندگان یا کاربران سایت پالیز به بیرون از بازار پالیز ممنوع است و مسئولان سایت در صورت اطلاع از این موضوع مجاز هستند علاوه بر اعمال مقررات خود در صورت نیاز کارمزد خود را از اعتبارات فروشنده کسر کنند.

32 – امکان فروش اقساطی یا نسیه یا معاوضه و دریافت پیش پرداخت و بیعانه در سایت پالیز وجود ندارد.

33 – همه مسئولیت‌های مغایرت محصول ارسال‌ شده با شرح محصول بر عهده فروشنده است. ضمانت و پشتیبانی پس از فروش و هر وعده یا تضمینی که فروشنده در هنگام فروش کالا داده است بر عهده خودش خواهد بود و سایت در این مورد هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

ب – 2 ) سهم طرفین از فروش

34 – حداکثر کارمزد سایت پالیز جهت ارائه خمات 5 (پنج) درصد خواهد بود. بنابراین سهم خالص فروشنده از هر تراکنش مالی عبارت است از : هزینه ارسال + قیمت محصولات منهای سهم سایت پالیز

تبصره : سایت پالیز ممکن است درصد کارمزد خود را متناسب با شرایط اقتصادی کشور تغییر دهد این مورد قبل از اعمال ، به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

35 – در فروش محصول خریدار قیمت محصول و هزینه ارسال تعیین شده توسط فروشنده را پرداخت می‌کند و این مبلغ تا زمان تسویه با فروشنده نزد سایت پالیز به صورت امانت باقی می‌ماند و فروشنده به سایت پالیز این اجازه را می دهد تا کارمزد خود را از وجوه فروشنده نزد خود برداشته و الباقی را در وجه فروشنده پرداخت کند.

ب – 3 ) گفتگوی مستقیم فروشنده و خریدار

36 – سایت پالیز امکان گفتگوی مستقیم فروشنده با خریدار را به صورت آنلاین فراهم کرده و هدف از آن تعامل و ارتباط میان کاربران خود ، تسهیل در پردازش و آماده‌سازی سفارش‌ها ، رضایت خریداران و وفاداری آن‌ها است.

37 – ارتباط کاربران از طریق سایت پالیز مشمول مقررات انتشار و استفاده از محتوا در پالیز می‌شود که در این قرارداد آمده است.

تبصره : قوانین اختصاصی گفتگوی مستقیم فروشنده و مشتریان در بخش قوانین اختصاصی پیام مستقیم فروشنده و مشتریان بیان شده است که به عنوان جزئی از این قرارداد قلمداد می‌شود و تمامی کاربران ملزم به رعایت آن هستند.

38 – در صورتی که ارتباط و گفتگوی کاربران در سایت پالیز باشد اما معامله به خارج از سایت پالیز هدایت و انجام شود، پالیز هیچ گونه تعهد و مسئولیتی در خصوص شرایط معامله، کیفیت، سلامت محصولات سفارشی و سوءاستفاده‌های مالی و غیرمالی نخواهد داشت و تمام مسئولیت موارد فوق بر عهده طرفین معامله است.

39 – هدایت معامله به بیرون از سایت پالیز نقض این قرارداد محسوب می‌شود و سایت پالیز مجاز به اعمال مقررات خود و در صورت لزوم کسر از تراز حساب فروشنده است.

ب – 4 ) امور مالی و تسویه‌حساب

40 – تسویه‌حساب فروش در سایت پالیز صرفا برای فروشندگانی که احراز هویت شده انجام می‌شود و اگر به تشخیص مدیران سایت هویت فروشنده بر اساس اطلاعات و مدارک موجود احراز نشده باشد تسویه‌حساب مشروط به تکمیل فرایند احراز هویت خواهد بود.

41 – پرداخت سهم فروشنده از فروش در سایت پالیز علاوه بر ضرورت احراز هویت وی چهار شرط دیگر نیز دارد:

  • ارسال محصول و ثبت شماره مرسوله پستی یا اعلام وضعیت نوع ارسال غیر پستی
  • دریافت محصول توسط مشتری و اعلام رضایت او
  • ثبت مشخصات حساب بانکی به نام فروشنده
  • ثبت درخواست تسویه از سوی فروشنده

42 – پرداخت سهم فروشنده طبق مقررات سایت پالیز در کوتاهترین زمان ممکن صورت می‌گیرد ولی ممکن است این روند در طول سال بر حسب شرایط خاص (مانند تعطیلات رسمی پیش‌بینی نشده یا اختلالات بانکی و امثالهم) متفاوت باشد.

تبصره : فروشنده موظف است شماره حساب/شماره شبا/شماره کارتی را به سایت پالیز اعلام کند که متعلق به خود او باشد یا در دسترس وی باشد و بتواند وجوه واریزی را دریافت کرده کند. هیچ‌گونه اعتراض در مورد عدم دسترسی به شماره حساب/کارت اعلامی از سوی اشخاص نخواهد بود و مسئولیت اتفاقات احتمالی آتی با فروشنده است.

43 – مسئولیت درج اشتباه هر یک از اطلاعات ذکر شده در این ماده یا کد رهگیری پستی یا اطلاعات دیگر برعهده فروشنده است و سایت پالیز نسبت به آن هیچگونه مسئولیتی ندارد.

44 – علاوه بر ثبت ارسال محصول توسط فروشنده و رضایت توسط خریدار سایت پالیز می‌تواند از ارسال و وصول محصولات کسب اطلاع و اطمینان پیدا کند و اگر بر اثر خطای سیستمی یا انسانی (عمداً یا سهواً) مبالغی به حساب فروشنده واریز شود پالیز از طرف فروشنده وکالت قانونی و نمایندگی پیگیری و بازگرداندن وجه را دارد و نیز مجاز است آن را از اعتبار یا طلب فروشنده کسر کند.

تبصره : اختلافات مالی فروشنده با خریدار یا با پالیز اگر ترتیب دیگری در این قرارداد نیامده باشد مشمول ماده مقررات حل اختلاف در سایت پالیز است که در فصل هشت این قرارداد آمده است.

45 – ممکن است اختلالات شبکه بانکی کشور باعث تأخیر در واریز وجوه توسط سایت پالیز گردد که نسبت به این مدت اعتراضی مورد پذیرش نیست. با این حال سایت پالیز در حد امکان نسبت به اطلاع‌رسانی این‌گونه تأخیرات اقدام خواهد کرد.

پ – مقررات خرید از سایت پالیز

46 – سایت پالیز هیچ نقش مستقیمی در تولید، انبارداری، آماده‌سازی و ارسال، بررسی کیفیت و سلامت و نیز قانونی بودن محصولات عرضه شده در فروشگاه فروشندگان سایت خود یا صحت مجوزهای آنها را ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع از سایت پالیز خرید می‌کند.

47 – سایت پالیز نسبت به هرگونه خسارت و نارضایتی ناشی از خرید و استفاده محصولات ارائه شده در سایت مسئولیتی ندارد بلکه حسب مورد همه مسئولیت متوجه فروشندگان یا خریدار یا هردوی آنها خواهد بود. با این وجود سایت پالیز با وضع قوانین و مقررات و نیز ایجاد ابزارها و امکانات متنوع، تلاش می‌کند شرایط خرید از سایت را تسهیل کند و مصالح مصرف‌کننده به نحو احسن رعایت شود.

48 – الزامات قانونی خرید الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد در خرید از سایت پالیز نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای سایت پالیز ایجاد نخواهد کرد.

49 – فروشنده می‌تواند برای تولید یا آماده‌سازی محصول و ارسال از مبدأ زمانی را تعیین و ثبت کند. بنابراین خریدار با توجه به این بازه زمانی محصول غرفه‌دار را می‌خرد و نسبت به این بازه زمانی نمی‌تواند ادعایی داشته باشد.

50 – فاصله زمانی ارسال از مبدأ توسط فروشنده تا تحویل به خریدار به انتخاب نوع ارسال (مانند خدمات پستی یا پیکی) بستگی دارد و در صورت عدم کوتاهی یا تقصیر فروشنده، مسئولیت آن متوجه فروشنده است.

51 – هزینه ارسال محصول را فروشنده تعیین می‌کند و خریدار با توجه به آن ، سفارش خرید خود را نهایی و هزینه محصول و ارسال آن را با هم پرداخت می‌کند. توافقات بر خلاف مفاد این ماده میان فروشنده و مشتری در صورت وجود رضایت طرفین بلامانع است.

52 – فروشنده می‌تواند برای فروش و ارسال محصول محدویت مکانی (مانند یک یا چند شهر یا استان) در نظر بگیرد.

تبصره : در صورت خطای انسانی یا سیستمی، مشکل بر اساس بخش حل اختلاف این قرارداد حل‌وفصل می‌گردد.

53 – فروشنده موظف است حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت سفارش تأیید خود را نسبت به اطلاع از سفارش و اقدام برای ارسال آن اعلام کند. بنابراین در صورت عدم تأیید توسط وی به وضعیت سفارش طبق شرایط لغو سفارش و بازگرداندن مندرج در این قرارداد رسیدگی می‌گردد.

54 – از آن‌جایی‌ که پس از لغو سفارش مبلغ آن به حساب مشتری عودت داده می‌شود مسئولیت ارسال کالا یا انجام خدمات بدون تایید سفارش یا درج کد رهگیری پستی از سوی فروشنده تماما برعهده خود فروشنده خواهد بود و از این حیث مسئولیتی متوجه سایت پالیز یا مشتری نخواهد بود.

55 – در صورت ثبت اشتباه قیمت محصول توسط غرفه‌دار (مانند اشتباه ریال و تومان) و فروش محصول مسئولیتی متوجه سایت پالیز نخواهد بود.

56 – در صورت ارائه خدمت یا ارسال کالای خارج از سفارش ثبت‌ شده خریدار ، به هر دلیلی که باشد خریدار می‌بایست موضوع را به مسئولان سایت اطلاع دهد و تا حل‌وفصل شدن مسئله از کالای واصل شده استفاده نکند و کالای ارسال‌ شده را نزد خود به امانت نگهداری کند. در این موارد بدیهی است هزینه بازگرداندن محصول به عهده خریدار نیست.

57 – در صورت استفاده فروشنده از شرکت‌ها و مراکز رسمی برای ارسال محصول پیگیری و جبران خسارت احتمالی (مانند عدم تحویل محصول یا آسیب‌دیدگی آن در اثر حمل‌ونقل) مشمول قوانین و شرایط اعلامی آن شرکت‌ها و مراکز است. مانند شرکت پست و شرکت‌های خصوصی حمل کالا درون‌شهری و برون‌شهری. همچنین در صورت استفاده از مراکز غیر رسمی و ثبت‌نشده تمام مسئولیت متوجه فروشنده است.

58 – خریداران لازم است تا هنگام تحویل گرفتن مرسولات ارسالی و قبل از بازکردن بسته‌بندی آن به مطابقت مشخصات و نشانی فرستنده و گیرنده با سفارش خود دقت کنند و در صورت وجود مغایرت یا مشکل یا ایراد ظاهری در بسته‌بندی مرسوله که نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی باشد از دریافت مرسوله و امضای رسید خودداری کنند. تبعات عدم توجه به مفاد این ماده بر عهده مشتری خواهد بود.

59 – در صورت اهمال خریدار در هر یک از مراحل فرایند خرید اعم از تحویل تا ثبت رضایت مسئولیت آن بر عهده وی خواهد بود و مسئولیتی متوجه سایت پالیز یا فروشنده نخواهد بود. تشخیص اهمال به عهده‌ تیم حل اختلاف پالیز است.

ج – شرایط لغو سفارش و بازگرداندن محصول

لغو سفارش یا بازگرداندن کالا ممکن است در حالت‌های مختلفی اتفاق بیفتد که با توجه به مقررات کشور و الزامات قانونی آنها و شرایط این قرارداد به شرح زیر اعمال می‌گردد.

ج – 1 ) لغو سفارش قبل از ارسال محصول از مبدأ

60 – خریدار تا قبل از ارسال سفارش توسط فروشنده حق فسخ سفارش را دارد و مبلغ سفارش پس از کسر خسارات احتمالی فروشنده (مانند هزینه بسته‌بندی محصول) طبق مقررات و زمان‌بندی امور مالی سایت پالیز به خریدار بازگردانده خواهد شد.

61 – پس از تایید سفارش توسط فروشنده و تغییر حالت به «در حال آماده‌سازی»، فروشنده حتی‌الامکان نباید سفارش را لغو کند و در صورت لغو با جریمه مواجه خواهد شد که کیفیت آن طی یک دستورالعمل از سوی سایت پالیز مشخص می‌شود.

62 – در صورت درخواست تأخیر در آماده‌سازی و ارسال سفارش توسط فروشنده طبق توافق فروشنده و خریدار از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) عمل می‌شود و در صورت عدم توافق و درخواست بازگردان وجه از سوی خریدار پس از داوری و تأیید سایت پالیز مبلغ سفارش طبق مقررات سایت به خریدار بازگردانده می‌شود.

63 – در صورت انصراف خریدار از کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) و قبل از ارسال آن از مبدأ توسط فروشنده لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) به اطلاع فروشنده و مسئولان سایت برساند تا مجموع وجه سفارش (قیمت محصول و هزینه ارسال) پس از کسر خسارات احتمالی فروشنده (مانند هزینه بسته‌بندی) طبق مقررات سایت پالیز به خریدار بازگردنده شود.

64 – در صورت انصراف خریدار از بخشی از یک سفارش و قبل از ارسال محصول از مبدأ توسط فروشنده لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) به اطلاع فروشنده و مسئولان سایت برساند. در این صورت فقط وجه خرید همان محصول یا محصولات لغو سفارش شده و بدون احتساب هزینه ارسال پس از کسر خسارات احتمالی فروشنده (مانند هزینه بسته‌بندی) طبق مقررات سایت پالیز به خریدار بازگردانده می‌شود.

65 – در صورتی که خرید از چند فروشنده صورت گرفته‌ باشد و خریدار درخواست لغو کل سفارش یا بخشی از آن را اعلام کند نسبت به آن بخشی از سفارش که از مبدأ ارسال نشده است مطابق دو ماده پیشین عمل می‌شود و نسبت به آن قسمت از سفارش که ارسال شده است طبق بند لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ عمل می‌گردد.

66 – انصراف خریدار از سفارش حتی قبل از ارسال محصول از مبدأ نسبت به محصولات غیر مشمول حق انصراف و یا محصولاتی که برای شخص خاصی سفارشی‌سازی شده‌اند پذیرفته نیست مگر با رضایت فروشنده و توافق درباره هزینه‌ها

ج – 2 ) لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ

67 – حق انصراف خریدار پس از ارسال محصول توسط فروشنده طبق شرایط این قرارداد پذیرفته می‌شود. در موارد مشمول حق انصراف ، مصرف‌کننده فقط تا ۷ روز کاری فرصت دارد از حق خود استفاده کند و هزینه بازپس فرستادن کالا به عهده خریدار است و از فروشنده گرفته نمی‌شود.

68 – تاریخ شروع حق انصراف برای کالا از تاریخ تحویل گرفتن و برای خدمات از روز ثبت سفارش است.

69 – برخی از کالاها و خدمات مشمول حق انصراف نیستند از جمله :

  • کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تأمین‌کننده است مانند جواهرات گرانقیمت ، سکه و ….
  • کالاهای ساخته‌شده با مشخصات فردی مصرف‌کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا این که به دلیل طبیعت آن‌ها نمی‌توانند بازپس داده شوند و یا این که به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.
  • نوارهای صوتی و تصویری و نرم‌افزارهای رایانه‌ای بسته‌بندی‌شده که به وسیله مصرف‌کننده باز شده باشند.
  • لغو سفارشات مربوط به محصولات موادغذایی و خوراکی که مصرف روزانه دارند ، مواد فاسدشدنی ، مواد آرایشی و بهداشتی ، ترکیبات و معجون‌های گیاهی و طب سنتی و انواع کفش و پوشاک (مگر در مواردی که محصول مطابق سفارش نباشد یا معیوب باشد) در صورت باز شدن بسته‌بندی و استفاده از آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

تبصره 1 : فرصت ثبت مشکل برای این کالاها 24 ساعت پس از تحویل کالا به مشتری خواهد بود و پس از 24 ساعت مشتری حق ثبت مشکل نخواهد داشت رضایت به صورت خودکار ثبت خواهد شد و اگر بر اثر وجود خطای سیستمی یا انسانی امکان ثبت مشکل فراهم شود ترتیب اثر داده نخواهد شد و مسئولیتی نیز متوجه سایت پالیز نخواهد بود.

تبصره 2 : اگر طبیعت محصولات مواد غذایی و خوراکی به نحوی باشد که در صورت عدم استفاده به محض تحویل کالا یا با توجه به مدت زمان باز پس‌ فرستادن کالا و شرایط حاکم بر آن دچار فساد یا خرابی می‌شوند قابل پس فرستادن نخواهند بود. دو حالت عدم تطابق محصول ارسالی با سفارش یا فاسد بودن کالا از این تبصره مستثنی هستند.

70 – خریدار برای استفاده از حق انصراف، لازم است در فرصت 7 روزه (کاری یا تقویمی) درخواست انصراف خود را ثبت کند تا سایت پالیز برای بازگردندان محصول به فروشنده و وجه به خریدار اقدام کند.

71 – در صورت عدم مطابقت محصول تحویل گرفته شده با سفارش یا وجود عیب و مشکلی که روی ارزش مالی آن تأثیر دارد خریدار تا ۷ روز تقویمی پس از تحویل کالا فرصت دارد وجود مشکل و درخواست پیگیری خود را ثبت کند تا سایت پالیز برای وضعیت پیش‌آمده تعیین‌ تکلیف و اقدام کند.

72 – در مواردی که خریدار می‌خواهد از حق انصراف قانونی استفاده یا وجود مشکل یا عیبی را ثبت کند لازم است آن محصول را به صورت امانت و بدون مخدوش کردن یا تغییر دادن بسته‌بندی‌ اولیه فروشنده و بسته‌بندی ارسال (مانند کارتن پستی) تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آنها نزد خود نگهداری کند.

73 – در صورتی که خریدار تا ۷ روز کاری برای محصولات مشمول قانون انصراف قانونی ، عدم رضایت خود یا وجود مشکلی را ثبت نکند رضایت خریدار به صورت خودکار برای سفارش ثبت می‌گردد و پس از آن امکان انصراف و اعلام مشکل وجود نخواهد داشت.

74 – مشکلات و بازگرداندن محصولاتی که شرایطی برای استفاده و گارانتی یا خدمات پس از فروش دارند مانند رایانه ، گوشی همراه ، لوازم خانگی و دیگر محصولات دیجیتالی و الکترونیکی که برخی از آنها باید توسط نمایندگی نصب شود طبق توافق و قرارداد فروشنده و خریدار خواهد بود و سایت پالیز مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

75 – خرید کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی باشد از طریق پالیز نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند حقی را برای خریدار یا فروشنده ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد اگر تکلیف قانونی وجود داشته باشد سایت پالیز به آن عمل خواهد کرد.

تبصره : سایت پالیز می‌تواند بنا به شرایط و قوانین مستقلاً فروش محصولاتی را در بازار خود ممنوع‌ کند.

76 – در صورتی که سایت پالیز تشخیص دهد عدم رضایت مشتری به جهت تقصیر یا کوتاهی و سهل‌انگاری فروشنده بوده است و فروشنده هیچ‌ گونه همکاری برای حل مشکل نکند سایت پالیز یک‌ طرفه و توسط خریدار محصول یا محصولات طبق نشانی ارسال‌ شده یا ثبت‌ شده در حساب کاربری فروشنده بازگردانده می‌شود و هزینه بازگرداندن محصول نیز از حساب فروشنده کسر خواهد شد.

تبصره : در صورتی که مشتری بخواهد محصول را برای فروشنده پس بفرستد باید با روش‌هایی که سایت پالیز تعیین می کند محصولات را مرجوع کند و اگر مشتری بخواهد با روش‌های دیگری این کار را انجام دهد علاوه بر آن‌ که مسئولیت سلامت کالا بر عهده مشتری خواهد بود هزینه مازاد بر هزینه‌ روش‌های ارسال مصوب محصول نیز بر عهده اوست.

77 – در سایر موارد پیش‌بینی‌نشده برای لغو سفارش یا بازگرداندن محصول طبق توافق فروشنده و خریدار یا آیین‌نامه‌های اجرایی سایت پالیز عمل خواهد شد.

چ – شرایط خاتمه قرارداد

78 – پایان دادن به قرارداد استفاده از خدمات سایت پالیز به شش صورت اتفاق می‌افتد:

  1. تخلف کاربر و حذف کامل حساب کاربری بر اساس تخلفاتی که در مفاد این قرارداد آمده است.
  2. درخواست کاربر و موافقت سایت پالیز برای خاتمه کامل قرارداد.
  3. فوت یا اثبات عدم اهلیت کاربر
  4. استفاده سایت پالیز از حق مالکیت خود برای فسخ یک‌طرفه قرارداد و مسدود کردن یا حذف حساب کاربری بر اساس مواد این قرارداد.
  5. احکام صادره از مراجع قانونی و قضایی مبنی بر خاتمه رابطه قراردادی.
  6. برخی مسائل به صورت موردی به نحوی که تیم حل اختلاف سایت پالیز تشخیص دهد کاربر نمی‌تواند به کاربری خود ادامه دهد و حساب کاربری او باید حذف شود.

تبصره : حذف حساب کاربری باعث نخواهد شد که اطلاعات اشخاص نزد سایت پالیز و تعهدات نسبت به سایت یا مشتریان یا اشخاص ثالث از بین برود.

79 – پس از خاتمه قرارداد و فسخ آن هر گونه محتوای کاربر در سایت پالیز و پیش از پایان قرارداد تا زمانی که مسئولان سایت تشخیص دهند برای خود پالیز قابل‌ دسترسی خواهد بود.

80 – پایان دادن به قرارداد یا فسخ آن به هر شکل مانع از لزوم پرداخت صورت‌حساب‌های پرداخت‌ نشده کاربر و سایت پالیز و صفر شدن تراز کاربران نخواهد بود. همچنین سفارش‌‏های ثبت شده قبل از خاتمه قرارداد معتبر و الزام‌آور است مگر این که میان پالیز و کاربران (فروشنده و مشتری) توافق جدیدی صورت گیرد.

81 – در صورت تخلف فروشنده نسبت به انجام تعهدات پیش از پایان قرارداد و توافقات صورت‌گرفته حق پیگیری قانونی برای خریداران و سایت پالیز محفوظ است و مسئولان سایت می‌توانند مطالبات و هزینه‌های خود و خریداران را به هر نحو ممکن وصول کنند مانند کسر از طلب فروشنده از پالیز

ح – مرجع تفسیر قرارداد و حل اختلاف

82 – واحد حقوقی سایت پالیز ، مرجع تفسیر مفاد این قرارداد و تمامی ملحقات آن و اسناد مرتبط دیگر با این سند است و واحد حل اختلاف ، مرجع رسیدگی به هر نوع اختلاف میان کاربران با سایت پالیز یا کاربران با یکدیگر در حوزه خدمات و اسناد پالیز است.

تبصره : تفسیرات و نظرات تیم حقوقی سایت پالیز قاطع و مانع خواهد بود و این صلاحیت به صورت منحصر در اختیار آنهاست.

83 – سایت پالیز تا حد امکان از دخالت مستقیم خود در روابط فروشنده و خریدار خودداری می‌کند تا بازار چند فروشندگی پالیز بر اساس ارتباط طرفینی کاربران و تاکید بر واسطه بودن سایت پیش رود. اما در صورت بروز هر گونه اختلاف میان کاربران و عدم توافق میان آنها سایت پالیز در مقام مرجع حل اختلاف می‌تواند اشخاصی را به نمایندگی از طرفین و به منظور داوری معرفی کند تا بر اساس :

  1. دلایل و مدارک ارائه شده از سمت طرفین
  2. قوانین کشور و مفاد این سند
  3. عدل و انصاف

به اختلافات رسیدگی و رأی مربوطه را صادر کنند. در این موارد داوری مستقیم پالیز ، معتبر ، قطعی و برای طرفین لازم‌ الاجراست.

84 – هر اختلافی میان کاربران و سایت پالیز ابتدا از طریق مذاکره در فضایی دوستانه و با حسن نیت کامل رسیدگی و حل‌و‌فصل خواهد شد و در صورت عدم حصول نتیجه ، مسئله مطابق مفاد این سند و اسناد و مدارک مربوط به اختلاف پیش‌ آمده حداکثر ظرف مدت چهار ماه توسط داور یا داوران معرفی‌ شده از سوی سایت پالیز رسیدگی خواهد شد. حکم این داور یا داوران ، معتبر ، قطعی و برای طرفین لازم‌ الاجراست.

درباره قرارداد

این قرارداد در تاریخ 7 / 9 / 1401 مطابق با 28 / 11 / 2022 تدوین گردیده و استفاده کاربران از سایت پالیز ، اعم از فروشنده و خریدار ، به‌منزله تأیید آن است.

تبصره : هرگونه تغییر در مفاد این بند اطلاع‌رسانی خواهد شد و ادامه فعالیت کاربران در سایت پالیز به‌ منزله پذیرش تغییرات است.

راههای ارتباطی

راههای ارتباطی سایت پالیز تنها از طریق موارد مندرج در سایت ممکن است و تنها از این طریق با کاربران خود ارتباط برقرار می‌کند و در قبال سوء استفاده از ارتباط تقلبی و غیر واقعی هیچ مسئولیت مدنی و کیفری ندارد. فروشگاه پالیز برای ارتباط گرفتن با کاربران خود فقط از راه‌های زیر اقدام می‌کند:

  • شماره تلفن : 1905 5322 071
  • شماره موبایل : 09389852185
  • ایمیل : info@palezz.ir
به بالای صفحه بردن