از خواص پسته چه می دانید ؟

پسته حاوی چربی های سالم ، فیبر ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین B6 است. خواص پسته برای سلامتی بدن شامل کاهش کلسترول و کاهش قند خون ، بهبود سلامت روده ، چشم و رگ ها و افزایش گلبولهای خون می باشد. در مقاله های قبل با فواید تعدادی از میوه ها مانند انجیر ، بادام ، لیمو ترش و …. آشنا شدیم در این مقاله با ما همراه شوید تا با خواص پسته آشنا شویم.

پسته همچنین میزان بالایی از اسیدهای آمینه ضروری را دارد. به دلیل اینکه بدن قادر به ساختن این اسید آمینه ها نیست ، آنها باید بوسیله رژیم غذایی دریافت شوند.

علاوه بر خواص و فواید گفته شده پسته انبار مواد معدنی مانند آهن ، مس ، منگنز ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، روی و سلنیوم است. 100 گرم پسته مقدار نیاز روزانه مس بدن را تأمین می کند. مس یک ماده معدنی مهم ضروری است که در انتقال عصبی ، متابولیسم و همچنین تولید گلبولهای قرمز مورد نیاز است.

یک وعده 100 گرمی پسته حاوی حدود 557 کالری ، 28 گرم کربوهیدارت ، 20 گرم پروتئین ، 10 گرم فیبر ، 1020 میلی گرم پتاسیم ، 107 میلی گرم کلسیم ، 120 میلی گرم منیزیم و 375 میلی گرم فسفر است. 

پسته سلامت قلب را بهبود می بخشد

پسته حاوی چربی های غیر اشباع است که این چربی ها در سلامت قلب نقش دارند. یکی از خواص و فواید پسته کاهش کلسترول بد خون است. کاهش کلسترول خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تا 12٪ کاهش می دهد.

این آجیل چگونگی واکنش فشار خون شما به استرس را مدیریت می کند. پسته به لطف اسید آمینه ال آرژنین ، L-arginine رگهای خونی را گشاد می کند که این موضوع باعث افزایش جریان خون و کاهش فشار خون می شود.

خواص پسته برای سلامتی بدن

مغز پسته سطح لیپوپروتئین ها را کاهش می دهند ، که یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است.

خواص پسته برای قلب بسیار شگفت انگیز است. این آجیل به 7 روش به سلامت قلب کمک می کند.

  1. کلسترول بد LDL را کاهش می دهد.
  2. سطح فیتواسترول خون را افزایش می دهد.
  3. سطح تری گلیسیریدها را کاهش می دهد.
  4. خواص ضد التهابی مفیدی را ارائه می دهد.
  5. با کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می کند.
  6. ضربان قلب را متعادل می کند.
  7. استرس حاد را کاهش می دهد..

در یک مطالعه که بر روی فواید پسته بر روی میزان فشار خون انجام شده مشخص شد که خوردن پسته باعث کاهش فشار خون در حد بالای 1.82 میلی متر در جیوه و حد پایین 0.8 میلی متر در جیوه می شود.

مبارزه با دیابت با پسته

آیا افراد دیابتی نیز می توانند از خواص پسته بهره مند شوند ؟ برای جواب به این سوال می توان به چند نکته توجه کرد.

آجیل پسته سرشار از آنتی اکسیدان ها ، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی است که همگی برای کنترل قند خون مفید هستند. اضافه کردن پسته به رژیم غذایی در طولانی مدت به مدیریت میزان قند خون شما کمک می کند.

طبق مطالعات انجام شده ، میزان گلوکز و قند خون پس از مصرف پسته کاهش می یابد. همچنین پسته سطح انسولین را افزایش می دهد ، انسولین هورمونی است که میزان قند خون را در افراد دیابتی تنظیم می کند.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 این افراد پس از خوردن 25 گرم پسته به عنوان میان وعده و دو بار در روز ، کاهش 9٪ قند خون ناشتا را تجربه کردند. پسته از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است ، به این معنی که باعث ایجاد قند خون زیاد نمی شود.

خواص پسته برای دستگاه گوارش

فیبر موجود در پسته به هضم غذا کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. باکتری‌های موجود در درون روده فیبر را تخمیر کرده و اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه تولید می‌کنند که خواص زیادی برای سلامتی دارند. آنها از بروز سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می کنند و به طور کلی سلامت گوارش را بهبود می بخشند.

پیشنهاد مطالعه  تشخیص خواص میوه ها از روی رنگ | رنگ میوه ها با ما سخن می گوید!

کاهش التهاب با پسته

یکی دیگر از خواص و فواید پسته کاهش میزان التهابات بدن است. آجیل های مانند پسته سرشار از چربی اشباع نشده است. چربی اشباع نشده با التهاب مبارزه می کند.

کاهش وزن با پسته

فیبر موجود در پسته می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و این موضوع به کاهش وزن کمک می کند. از فواید پسته در تنظیم وزن هنگام گرفتن رژیم نمی توان چشم پوشی کرد.

خواص پسته در کاهش وزن

خوشبختانه پسته جزو آجیل های کم کالری است. 28 گرم پسته حاوی 159 کالری است ، در مقایسه با 176 کالری موجود در فندق و 185 کالری در گردو

در یک تحقیق 12 هفته ای که در مورد خواص پسته بر روی میزان کاهش وزن انجام شد افرادی که روزانه 53 گرم پسته به عنوان میان وعده عصرانه میل می کردند ، دو برابر کاهش در شاخص توده بدنی داشتند. در مقاله 10 خوراکی های ایده ال برای کاهش وزن با تعدادی خوراک عالی برای کاهش وزن آشنا شوید.

بهبود بینایی با پسته

در بین آجیل ها ، پسته بیشترین مقدار لوتئین و زاكزانتین را دارد كه هر دو ، آنتی اکسیدان های بسیار مهمی برای سلامتی چشم هستند. برخی گزارش ها و تحقیقات حاکی از آن است که اسیدهای چرب موجود در پسته نیز می توانند به سلامت چشم کمک کنند.

یکی دیگر از خواص پسته برای بینایی وجود ماده معدنی روی در این آجیل است. روی یک ماده حیاتی برای سلامتی چشم ها است. کمبود این عنصر سبب ضعف در سیستم بینایی می شود.

خواص پسته برای حافظه

پسته ، مانند اکثر آجیل ها ، منبع بسیار خوب ویتامین E است. این ویتامین برای تقویت عملکرد شناختی ، یادگیری ، حفظ اطلاعات توسط مغز و حرکت سریع چشم هنگام خواب بسیار مهم است.

خواص پسته درکاهش وزن

فواید پسته برای سیستم ایمنی بدن

مغز پسته منبع غنی از مواد آنتی اکسیدانی فیتوشیمیایی مانند کاروتن ، ویتامین E و ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنلی است. مطالعات حاکی از آن است که این ترکیبات به از بین بردن رادیکالهای آزاد سمی از بدن انسان کمک کرده و از این طریق بدن را در برابر بیماری ها ، سرطان ها و عفونت ها محافظت می کنند.

یکی از موارد دیگری که در مورد خواص پسته بر روی سیستم ایمنی میتوان بیان کرد این است که این محصول سرشار از روی و ویتامین B6 است. روی و ویتامین B6 موجود در پسته باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

فواید پسته برای مردان

در یک مطالعه ، مردان مبتلا به اختلال نعوظ بعد از خوردن 100 گرم پسته در روز به مدت 3 هفته ، بهبودی 50 درصدی در عملکرد نعوظ را تجربه کردند. در اینجا چند نمونه از خواص پسته برای نیروی جنسی را بیان می کنیم :

یکی از این اسیدهای آمینه ضروری آرژنین L-arginine است که 2٪ از اسیدهای آمینه موجود در پسته را تشکیل می دهد. این ماده در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک ترکیبی است که باعث رقیق شدن خون می شود. رقیق شدن خون باعث گردش بهتر خون در رگ ها می شود. گردش خون مناسب برای بسیاری از کارکردهای بدن از جمله عملکرد نعوظ از اهمیت زیادی برخوردار است.

خواص پسته بر روی سلامتی جنسی مردان به حدی است که خوردن تنها چند عدد پسته در هر روز به مدت سه هفته باعث افزایش میل جنسی و بهبود نعوظ و در یک کلام باعث سلامت کامل جنسی در مردان می شود. موادی مانند آرژنین ، فیتواسترول که برای درمان اختلال نعوظ مناسب است نیز در پسته وجود دارد.

در بین آجیل ها ، پسته بیشترین میزان فیتواستروژن ها را دارد. فیتواستروژن می توانند سطح استروژن ( هورمون جنسی در زنان ) را افزایش دهد.

خواص پسته برای بارداری

یک وعده پسته می تواند تقریباً تمام نیاز روزانه زنان به آهن ، کلسیم ، فولات و پتاسیم را در حین بارداری تامین کند. اینها همه در رشد و تکامل جنین ، در حالی که در رحم است ، ضروری هستند.

فواید پسته برای جنین در دوران بارداری عبارتند از :

پیشنهاد مطالعه  بلوط آشنایی با فواید و مضرات

  • پسته منبع غنی از پروتئین است که برای رشد ماهیچه ها و بافت های جنین ضروری است.
  • اسیدهای چرب اشباع نشده آنها می توانند به افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد کمک کنند بنابراین ، متعادل کننده میزان چربی ها هستند.
  • وجود آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E ، ویتامین A ، کاروتن ها و ترکیبات پلی فنولیک باعث افزایش ایمنی زنان باردار می شود.
  • مقدار مس موجود در پسته به حفظ تعداد گلبول های قرمز خون در دوران بارداری کمک می کند.
  • خواص ضد التهابی پسته به بهبود درد و تورم مفاصل در دوران بارداری کمک می کند.
  • میزان فیبر آجیل در مبارزه با یبوست که زنان باردار مستعد آن هستند کمک می کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3 موجود در پسته رشد مغز کودک را تسهیل می کند.
  • پسته حاوی ویتامین های B مانند ریبوفلاوین ، نیاسین ، تیامین ، ویتامین B6 و فولات هستند که برای رشد جنین مهم هستند.

خواص پسته برای بارداری

در مقاله خواص انجیر برای دوران بارداری با خواص این میوه خوشمزه برای دوران حاملگی آشنا شوید.

فواید پسته برای کودکان

در سنین رشد نیاز کودکان به ویتامین ها ، پروتیئن ها ، مواد معدنی و کربوهیدرات به شدت افزایش پیدا می کند و در صورت تامین نشدن این مواد ممکن است به سلامت جسمی کودک صدمه وارد شود. پسته سرشار از ویتامین ، پروتئین و مواد مغذی است که می تواند به سلامتی کودک کمک کند. در اینجا چند مورد از خواص پسته برای سلامتی کودکان را بیان می کنیم :

  • پسته سرشار از کلسیم است. کلسیم باعث تقویت استخوان و دندان کودکان می شود.
  • به دلیل داشتن مقادیر بالای آهن تمام آهن مورد نیاز بدن کودکان را تامین می کند.
  • ویتامین B6 موجود در پسته باعث تقویت سیستم ایمنی در کودکان می شود.
  • امگا 3 موجود درپسته باعث افزایش هوش و تقویت حافظه کودکان می شود.

خواص پسته برای پوست

خواص پسته بر روی پوست بسیار چشمگیر است. ویتامین E موجود در پسته ، پوست شما را از آسیب اشعه فرابنفش UV محافظت می کند و علائم پیری زودرس را به تأخیر می اندازد. مس موجود در پسته به تولید الاستین کمک می کند ، الاستین ماده ای است که از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری می کند.

روغن پسته که از مغز آن استخراج می شود علاوه بر اینکه از عطر و طعم مطبوعی برخوردار است دارای خاصیت نرم کنندگی فوق العاده ای است. فواید روغن پسته برای پوست این است که این روغن به حفظ پوست در برابر خشکی کمک می کند. از این روغن در داروهای سنتی و در صنایع دارویی ، آرایشی و بهداشتی نیز به عنوان ” روغن حامل یا روغن پایه ” مورد استفاده قرار می گیرد.

به علاوه ویتامین B6 موجود در پسته به سلامت پوست و مو کمک می کند. این محصول سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها برای سلامتی بدن حیاتی هستند. آنها از آسیب سلول جلوگیری می کنند و نقش مهمی در کاهش خطر سرطان بخصوص سرطان پوست دارند.

کاهش کلسترول با پسته

از دیگر خواص پسته کاهش کلسترول است. مصرف منظم پسته در رژیم غذایی به کاهش کل کلسترول و همچنین کلسترول بد LDL و افزایش سطح کلسترول خوب HDL در خون کمک می کند. پسته مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید اولیک و آنتی اکسیدان ها را دارا می باشند. این مواد باعث کاهش کلسترول خون می شوند.

در یک مطالعه ، 32 مرد به مدت 4 هفته رژیم غذایی خاصی را دنبال کردند. سپس پسته به رژیم آنها اضافه شد و در مجموع حدود 20٪ از کالری دریافتی روزانه آنها از طریق پسته انجام گرفت. بعد از گذشت 4 هفته از رژیم غذایی ، 23٪ از كلسترول بد LDL و 21٪ كلسترول كل و 14٪ تری گلیسیرید بدن آنها کاهش پیدا کرد.

خواص روغن پسته

از خواص و فواید روغن پسته برای سلامتی بدن نمی توان به راحتی گذشت. روغن پسته باعث نرم و مرطوب شدن پوست می شود. اسید چرب امگا 6 موجود در روغن پسته باعث از بین رفتن چین چروک موجود در صورت و زیر چشم می شود و اثر به جا مانده از زخم را از بین می برد. مالیدن روغن پسته به موها باعث شفاف شدن آنها می شود. روغن پسته سرشار از فسفر است فسفر باعث افزایش حافظه و هوش می شود.

منبع : https://www.stylecraze.com/articles/top-12-health-benefits-of-pistachios

اشتراک گذاری در :
به این مطلب امتیاز دهید :
4.6/5
شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن